هواخوری اندیشه

نقد ادبی-سیاسی-مذهبی

هواخوری اندیشه

نقد ادبی-سیاسی-مذهبی

در حوزه های علمیه چه می گذرد ؟!

 

آیا در حوزه های دینی کشور ما ،  طلاب  واقعا دین را فرا می کیرند یا ... ؟

چه در آن جا می گذرد؟ آیا طلاب حق هر گونه پرسشی را دارند ؟ آیا اصلا جرأت این چنین کاری را دارند ؟

این مقاله به این موضوع خواهد پرداخت. بسم الله .... شروع کردیم ، بحث را ! ای حسام الدین پسر بیا !

در حوزه های علوم دینی ما یک بی تفاوتی احساس می شود. بی تفاوتی به حقیقت و آن چه که در این کشور می گذرد. این مرکز دینی ، پس از پیروزی انقلاب تمامی امور را در دست گرفت . به قولی ، همه کاره ی کشور تازه فارغ شده از جنبشی سخت ، شد. اشتباهات فراوانی را انجام دادند که بزرگانی ، آن اشتباهات را نادیده گرفتند. این روحانیون بودند که پس از انقلاب حقیقت را فدای آن مصلحت اندیشی ناقص نیمه دینیشان نمودند و به اسم اسلام هر چه را که خواستند ، کردند . فلان کار را انجام  دادند و سپس به اسم دین  تمام کردند و بساطشان را در دل مردم زود باور ایران پهن کردند. مردم هم که تا نوحه ای باشد و یا حرفی را بزرگی ملبس به لباس روحانیت می گفت ؛ سر به زیر می آوردند، که اولی خوب است ولی دومی نابه جا. در حوزه های ما تقدس گرایی وجود دارد، آن هم از نوع افراطی اش . این تقدس گرایی ، سبب شده است که روحانیت تا جایی بتواند پیش برود و  دگر از آن جا جلوتر نرود.

وقتی که یک روحانی ، عمل نادرست ، آن هم در مقامات بالا ، انجام دهد ، مردم نسبت به روحانیت و  ساده تر ها نسبت به دین بدبین می شوند. چرا که روحانیت نماد دین در این روزگاران است.

وقتی که یک طلبه با حدیثی روبه رو می شود، بدون تفکر آن را می پذیرد . حتی فکر هم نمی کند  . به عنوان مثال این حدیث  از امام  علی (ع ) : از آن چه که نشده است سؤال مکن ، زیرا در آن حقایقی که به وجود آمده است برای تو عامل اشتغال وجود دارد. ( نهج البلاغه )

درباره ی حدیث بالا  یک طلبه چه می کند؟ ابتدا آن را می خواند ، سپس یک بار دیگر نیز آن را می خواند . اگر اهل تفکر باشد ، اندکی می اندیشد ولی از بیان آن ابا دارد. سپس آن را می پذیرد.  اندکی تردید به خود راه نمی دهد ، بدون دلیل  حدیث فوق را می پذیرد. شاید حتی ، معنی ظاهری آن را هم به درستی  درک نکرده باشد. ولی باید لااقل ظاهری هم که شده ،   آن را بپذیرد. و این نشان از محدودیت در حوزه ها دارد .

روحانیت ما غرق در تقدس گرایی گشته است که متأسفانه این مشکل به مردم ما هم نفوذ کرده است  و آنان هم به این مشکل متبرک شده اند.

روحانیت باید  از این رکودی  که دارد به در آید . باید فعال تر باشد. 1400 سال از ظهور اسلام می گذرد . زمانه تغییرات فراوانی کرده است . نباید دین را محدود به 300 سال وجود مبارک ائمه ی اطهار کرد.  نباید ثبات دینی داشت. نباید نگاه کرد که در زمان پیامبر چه می کرده اند و ما نیز این چنین کنیم . الآنه اعمالی انجام می شود که در زمان پیامبر و امامان  نبوده است . پس چه باید کرد ؟ آیا  فقها می توانند ، راه کشا باشند؟ مسلم است که به تنهایی فقیه نمی تواند راه گشا باشد. باید به دنبال ابزاری دیگر بود تا پاسخگوی مسائل جدید مسلمین ، آن هم در این عصر باشد. ما که جزء کسانی نیستیم که پیامبر را ببیند و هر چه که او بفرماید ما به راحتی قبول کنیم. مردم آن زمان هم چیزی را از پیامبر با دلیل نخواسته  بودند ،  جدا از آن ،  ما که مردم وحشی عربستان نیستیم . پس در مسائلی که عقل و خرد جمعی می تواند ،  باید  آن را به کار گرفت و در مسائلی که خرد جمعی  راه گشا نباشد یا این که آن موضوع خاص بسیار حساس باشد و تجربه اش خطر آفرین ، باید به دین رجوع کرد . این باید در دستور کار روحانیت قرار گیرد . آن ها باید مقداری عقل گرایی را سرلوحه ی خود قرار دهند که زمانه عوض شده است . جوان امروزی به دنبال دلیل است و درک مسائل دینی ،  تا قبول کردن دین ،  بدون تفکر. امروزه می فهمند تا ایمان بیاورند ، نه که  ، ایمان بیاورند تا بفهمند . به امید دیدار این تحول در مراکز علوم دینی کشور ما ایران .

  پایان ................  ! به امید آن که کسی دل گیر نشده باشد !! به امید آن که هر چیز در جای خود باشد .... آمین!

نظرات 12 + ارسال نظر
آیدا چهارشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 08:43 ب.ظ http://ayda16.blogsky.com

سلام
ممنون منم لینکت کردم .

حوال یعنی دوست پنج‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 02:19 ب.ظ http://www.literary.blogsky.com

سلام. آدرس وبلاگت رو که اشتباه برایم نوشته بودی. ولی از طریق وبلاگ "گاهی اوقات ..." آن را پیدا کردم. از انجا که بیشتر به مباحث سیاسی می خواهید بپردازید فکر میکنم بهتر باشد لینکتان در وبلاگ سیاسی حوال به آدرس political.blogsky.com ثبت شود. نظرتان را به من اطلاع دهید تا نسبت به تبادل لینک اقدام شود.

حوال یعنی دوست جمعه 2 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 10:40 ق.ظ http://www.political.blogsky.com

سلام. لینک شما اضافه شد. دوباره کی بیایم هواخوری؟

مریم شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:33 ق.ظ http://roozhayebarany.blogfa.com/

سلام
فقط می تونم سکوت کنم، همین.
خوشحال شدم به من سر زدی. لینکت کردم. ممنون می شم شما هم منو لینک کنید.

یاسمین ( حرفهای یه دختر غمگین دوشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:22 ب.ظ http://rue.blogsky.com

مرسی سروش جان از حضورت
دلت شاد

آیدا پنج‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 08:00 ب.ظ http://ayda16.blogsky.com

سلام من آپم ...

دکتر مجتبی کرباسچی دوشنبه 5 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 09:22 ب.ظ http://www.mojtaba334.blogfa.com

سلام
"صاحبدلان" ایستگاه شعر و اندیشه و این بار با :
1. ای وای ، براسیری ، کز یاد رفته باشد
2. عجب صبری خدا دارد
3.کبوتر تنها
بروزم
منتظر حضور سبزتان هستم
خدا یارتان

محمدرضا سه‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:24 ب.ظ http://mvmgroup.blogsky.com

سلام بچه ها

واقعا دستتون درک نکنه چقدر نظر می دید من نمی دونم با این همه نظر چه کار کنم.

بابا شما که میاید و می خونید حداقل یه نظر بدید منم دلگرم شم. بازم یه چیزی پست کنم.

اگرم از مطالب خوشتون هم نمیاد بازم بگید تا حداقل دیگه خودمو الاف نکنم.

اگه بازم نظر ندید که دیگه واقعا دمتون گرمه . خیلی با مرامید. این وبلاگ تا زمانی که نظر ندید تعطیله آخه منم که الاف نیستم وقت می زارم تا شما دوستان رو دور هم جمع کنم و از همدیگه چیز یاد بگیریم اما مثل اینکه شما نمی خواید به هر حال من که فعلا تصمیم گرفتم تا زمانی که تعداد بازدید بالا نره و نظرات هم به همون نسبت دیگه چیزی نزارم. آخه پیش خودم می گم حتما خوشتون نمیاد که نظر نمی دید.

مخلص همه با مرام ها... !!!.

نصرا.. سه‌شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 03:36 ب.ظ

سلام خیلی خوشم اومد با مرام بالاخره یکی تو ایران پیدا شد که اهل منطق و فلسفه باشد به نظر من ایرانی ها اصلا منطق سرشون نمیشه مگر در موارد محدودی مثل شما . همه ایرانیها تعصب جلوی چشماشونو گرفته و این باعث میشه از حقیقت بدور باشند

یوسف نیا شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:49 ق.ظ http://www.mehvar.com

سلام
همانطور که اطلاع دارید برای افزایش بیننده سایت یا وبلاگمان،موتورهای جستجو خیلی مهم هستند. و یکی از روشهای فوق العاده مهم و از همه جالبتر رایگان افزایش امتیاز در موتورهای جستجو ، تبادل لینک بین سایتها و وبلاگهاست.
سایت محور مشتاق تبادل لینک با شماست.
به همین منظور شما می توانید با ثبت لینکتان درhttp://www.mehvar.com/link/register.aspx بطور کاملا رایگان از این مزیت استفاده کنید. همچنین خواهشمندیم متقابلا لینک http://www.mehvar.com
را درسایت یا وبلاگ خود با یکی از عنوانهای :
سایت نیازمندیها
نیازمندیها
آگهی رایگان
فروشگاه اینترنتی
حراجی اینترنتی
لینکستان
قرار دهید. بدون اینکه اجباری در ثبت لینک ما داشته باشید در اولین فرصت و در سریعترن زمان لینکهای ثبت شده را تایید وارادتمان را کامل می کنیم.
نکته ضروری
با توجه به اینکه بعضی از دوستان هنگام تکمیل فرم ثبت لینک به قسمت کلمات کلیدی توجه خاصی ندارند و یا نام خود و یا کلماتی غیر مرتبط با سایتشان را قرار می دهند، حال آنکه این قسمت، چون توسط موتورهای جستجو ایندکس می شود از اهمیت فوق العاده بالایی برخردار هست. خواهشمندیم برای دریافت نتیجه مطلوبتر از ثبت لینکتان در سایت محور کلمات کلیدی سایتتان را که می خواهید افراد با جستجوی انها به سایت شما هدایت شوند حتما در این قسمت درج نمایید.

چیاکو سه‌شنبه 6 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 02:54 ق.ظ http://talatomzi.blogsky.com/

باسلام
از وبلاگ پر محتوای شما بازدید کردم .برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت دارم . در صورت تمایل وقت گذاشته طی دیدار از وبلاگ من ، آمدگی خود را برای تبادل لینک و اطلاعات اعلام فرماید.
http://talatomzi.blogsky.com/

چیاکو پنج‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 01:29 ق.ظ http://talatomzi.blogsky.com/

باسلام

متن مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی تلاطم با ویکتوریا آزاد

http://talatomzi.blogsky.com/1387/12/21/post-488/


اتقاد یا نظری ممنون..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد